Ahad, 18 Januari 2009

Award dari Ilazzshah


Yea..yea..dapat award lagi.Kak Long kenal budak Ilazz ni secara tak disengajakan.Ilazz adalah insan pertama yang singgah kat blog Kak Long.Suka sangat masa tu...ialah first time ada cbox,tetiba ada orang visit.Ilazz ni orang KL...ibu tunggal yang sporting dan insyallah akan mengakhiri title i.t tu tak lama lagi.Kalau ada yang berminat nak kenal singgah le kat blog dia
Ilazzshah.blogspot.com....................thanks Ilazz for the award.Muah...muah..

Tag dan Award dari Zana Inspirasiku



1.Copy badge ''2008 Cute's 3logger Award di atas untuk diletakkan di blog anda.
2.Link atau ceritakan kembali siapa yang memberi award ini kepada anda-Zana Inspirasiku.
3.Setiap blogger mesti menyatakan 10 fakta atau hobi diri sendiri sebelum memilih penerima award seterusnya.


10 fakta atau hobi diri ku ini.

1.Suka pergi rumah bloggers (x kira siapa)
2.Suka pergi Tesco pagi2,pas penat meround baru balik
3.Suka ambik pic dan berposing
4.Suka sangat kat baby yang gebus2
5.Lebih suka memasak dari wat kerja mengemas.
6.Suka gi jalan2 jauh/overseas
7.Ada je resepi baru mesti cuba
8.Hubby kata KL ni perangai mcm budak2 sbb tu awet muda(puji sendiri)
9.Paling suka sakat orang(binatang x main beb)
10.Suka tengok cerita berbentuk fantasi mcm Lord Of The Ring,Narnia dan yg sewaktu dgnnya.


4.Anda perlu memilih 5 orang penerima Award seterusnya dan menyertakan nama mereka di blog anda....sapa ek? nampak gaya semua dah dpt ni...ok KL mintak le sape2 namanya yg disenaraikan ni rajin2 le wat homework ya
1 Ilazzshah
2 Intan
3 Alin
4 Eyna
5 Linda Kahar

ORDER LAGI



ORDER DARI PUAN WAN ISNAINI DARI TAMAN JOHOR JAYA UNTUK BESDAY BOY.DIA PESAN JANGAN DEKO DENGAN BUTTERCREAM TAPI NAK YANG SIMPLE JE.BUKANNYA APA,ALMAKLUMLAH KANAK2 PRA YANG NAK MAKAN....TAKUT COMOT.MAKA KAK LONG CUMA DEKO JE HURUF D KAT KEK TU...D UNTUK DANISH.HAPI BESDAY YA HANDSOME BOY.UNTUK CIKGU DANISH,DEKO LAIN LAK..MACAM LINGKARAN UBAT NYAMUK JE..HE..HE.HAPPY MUNCHING YA..AND THANKS A LOT FOR THE ORDER.

Jumaat, 16 Januari 2009

ROTI KUKUS KAK LONG




KALAU NAK BUAT KUIH YANG SENANG DAN MUDAH DISEDIAKAN INI LAH DIA.ROTI KUKUS RESEPI DITURUNKAN PADA KAK LONG DARI BONDA TERSAYANG.JOM TENGOK RESEPINYA.
BAHAN2NYA
1 BANTAL ROTI (KECIL)
3 BIJI TELUR
1/2 CAWAN GULA PASIR
1 CAWAN SANTAN PEKAT
1 SUDU GARAM
1 CAWAN AIR DAUN PANDAN
PEWARNA HIJAU
CARA2NYA
BLEND SEMUA BAHAN KECUALI ROTI.BILA DAH HALUS DAN SEBATI TUANGKAN DALAM MANGKUK BESAR.AMBIL ROTI DAN CELUPKAN KE DALAM BAHAN YANG DIBLEND TADI.LEPAS CELUP,LETAKKAN ROTI TADI DALAM LOYANG.SUSUN DAN LAPISKAN ROTI HINGGA HABIS.JIKA ADA LEBIHAN BAHAN YANG DIBLEND TADI TUANGKAN KE ATAS ROTI HINGGA HABIS.KUKUS ROTI SELAMA 20 MINIT.TUNGGU SEJUK BARU POTONG...KALAU SEJUKKAN DALAM FREEZER LAGI SODAP.NGAMMM!

KUIH PERIA



IDEA BUAT KUIH PERIA NI DATANG DARI DAPUR CIK MIN.SUSAH NAK CARI KUIH NI SEKARANG.CUMA ADA KAT SETENGAH TEMPAT JE.SEBENARNYA ADA WARNA MERAH DAN KUNING SELAIN DARI WARNA HIJAU.INTINYA PUN ADA YANG BERKACANG HIJAU,KACANG MERAH DAN KACANG TANAH SELAIN DARI INTI KELAPA.RESEPINYA ADA NI TAPI VERSI KAK LONG DA..NAK YANG ORI GI LE COPY KAT UMAH CIK MIN.

BAHAN2NYA
1/2 KILO KELEDEK DIREBUS(KUPAS KULIT YA)
1/2 CAWAN TEPUNG PULUT
SECUBIT GARAM
SEDIKIT AIR
PEWARNA

CARA2NYA
LENYEK KELEDEK YANG DIREBUS TADI HINGGA HANCUR DAN CAMPURKAN TEPUNG PULUT,GARAM,AIR DAN PEWARNA.ULI HINGGA DOH SENANG DIKEPAL.BULAT2KAN DAN ISI INTI KELAPA KE DALAMNYA.BENTUKKAN SEPERTI DAUN DAN ALASKAN DENGAN DAUN PISANG.KUKUS SELAMA 15 MINIT.

BAHAN2 INTI

1/2 BIJI KELAPA PARUT
50 GM GULA MERAH
20 GM GULA PASIR
SECUBIT GARAM
DAUN PANDAN
1/2 CAWAN AIR

MASAKKAN SEMUA BAHAN HINGGA MELEKIT DAN BILA SEJUK,KEPALKAN BULAT2 UNTUK DIJADIKAN INTI KUIH PERIA.

Rabu, 14 Januari 2009

MENU MAKAN MALAM

MAKAN MALAM YANG MUDAH DISEDIAKAN.MEE GORENG HAILAM NI KALAU MAKAN DENGAN SAMBAL KICAP KE ATAU DENGAN CILI JERUK OK JUGA.ASYIK MAKAN NASI JE..BORING LE..TAPI JANGAN TERPERANJAT SEBAB BAHAN2NYA PUN RINGKAS JE.JOM TENGOK RESEPINYA.

BAHAN2NYA

MEE KUNING

BAWANG PUTIH 6 BIJI DI TUMBUK HALUS

UDANG 10 EKOR

FISH CAKE DI HIRIS NIPIS

BEBOLA DAGING DI HIRIS NIPIS

SAYUR SAWI DI POTONG KECIL

LOBAK MERAH DI HIRIS PANJANG

TOMATO DI POTONG NIPIS

SOS TIRAM 3 SUDU

KICAP MANIS 1/2 CAWAN

MINYAK

CARA2NYA

PANASKAN MINYAK DAN TUMISKAN BAWANG PUTIH DAN GORENG HINGGA NAIK BAUNYA.MASUKKAN UDANG DAN LOBAK MERAH.BILA LOBAK DAH EMPUK,BARU MASUKKAN SEDIKIT AIR DIIKUTI DENGAN SAYUR SAWI,FISH CAKE DAN BEBOLA DAGING.KEMUDIAN MASUKKAN KICAP,SOS TIRAM DAN MEE KUNING.GAUL RATA DAN AKHIR SEKALI MASUKKAN TOMATO.MATIKAN API DAN HIDANGKAN.TABURKAN DENGAN BAWANG GORENG DAN DAUN SUP SERTA DENGAN HIRISAN CILI MERAH.

Selasa, 13 Januari 2009

LAPIS KAK LONG


DI DALAM KESIBUKKAN MENGURUSKAN HAL EHWAL KELUARGA,MASIH SEMPAT BUAT KUIH LAPIS.PADAHAL BAB MELAPIS NI KAK LONG TAK GEMAR SANGAT SEBAB NAK TUMPU KAT DIA JE..KLU TAK JAGA..SIAP TAK MENJADI NANTI.PUTERI BONGSU SUKA MAKAN SEBAB TU MERAJINKAN DIRI JUGA.BUAT LOYANG KECIL JE..CUKUPLA UNTUK KAMI SEKELUARGA.KAK LONG MASUK BLENDER JE SEMUA BAHAN..CARA EXPRESS NIE...NAK CEPAT JE.OK..KITA TENGOK RESEPI YA.

BAHAN2NYA

150 GM TEPUNG BERAS(CAP TERATAI)
50 GM TEPUNG GANDUM
1 SUDU TEPUNG UBI
200 GM SANTAN
120 GM GULA
SECUBIT GARAM
3 CAWAN AIR


CARA2NYA
BLEND SEMUA BAHAN HINGGA SEBATI.BAHAGIKAN KEPADA 2 BAHAGIAN.WARNA MERAH DAN WARNA ASAL(PUTIH LE).KLU NAK BANYAK WARNA IKUT SUKA HATI..LAGI MERIAH.PANASKAN KUKUSAN TERLEBIH DAHULU.TUANG LAPISAN PERTAMA DENGAN WARNA PUTIH DULU PAS TU TUNGGU DLM 3 MINIT DAN LAPISKAN WARNA MERAH.ULANGI MELAPIS HINGGA HABIS.TUNGGU SEJUK BARU POTONG.HIDANGKAN.